Sökmotoroptimering Stockholm

Sokmotoroptimering.nu drivs av saturno.ab
Vi tar dig till toppen med exklusiva metoder
Kontakta oss - klicka här
Sökmotoroptimering stockholm

Ordlista

«Tillbaka till index - Här förklaras olika termer som är viktiga inom sökmotoroptimering och seo. Nya ord läggs till kontinuerligt - Wikipedia-stajle.

Sökmotoroptimering, Sökoptimering, SEO, Search Engine Optimization

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, som även kan kallas sökoptimering, sökmotorsoptimering, sökordsoptimering, eller SEO efter engelskans search engine optimization, är att se att se till att sökmotorerna på ett bra sätt kan se vad en webbplats eller en enskild sida handlar om.

I många fall menar man med sökmotoroptimering att få upp en speciell sida så högt som möjligt i sökresultaten, oftast med fokus på Google, som möjligt. Sökmotorernas algoritmer rangordnar sidor automatiskt och sökmotoroptimering har kommit att handla om att få sin sida eller webbplats att "trycka på rätt knappar" i algoritmen och därmed visas bland de första sidorna när en sökning görs på önskvärda söktermer.

Grundläggande sökmotoroptimering innebär att göra så att hela webbplatsen enkelt kan läsas av sökmotorerna och därefter se till att det är tydligt att sidan handlar om just den önskvärda söktermen. Detta kallas on page-optimering och görs normalt genom att nämna söktermen i sidans titelmeta descriptionmeta keywords (blogg om sökmotoroptimering och delta i diskussionen genom att kommentera.

För att kunna konkurrera på söktermer med hög konkurrens så är även så kallad Off Page-sökmotoroptimering ett måste för att producera resultat. Off Page-optimering går ut på att få så många bra och relevanta länkar som pekar till den sajt man vill ska placera sig bra i sökresultaten. För att en inkommande länk ska hjälpa vid sökmotoroptimering så måste den även vara sökmotorvänlig.

Grundläggande sökmotoroptimering innebär normalt sett...

  • Att nämna sökfrasen och variationer på denna i sidans brödtext.
  • Att använda sig av H1 eller tydliga rubriker som innehåller sökfrasen.
  • Att nämna sökfrasen i titel-taggen.
  • Att se till att sajten kan navigeras med rena html-länkar som innehåller relevanta sökord som länktext.
  • Att viktiga element på sidan är lättlästa för sökmotorer; alltså inte är uppbyggda i bilder, flash, JavaScript eller DHTML.
  • Att ha sökord i URL:en, alltså i domän eller filnamnet.

Sökmotoroptimering bör ej förväxlas med sökmotormarknadsföring, som innebär att man betalar för annonser som visas i samband med sökningar. Det finns även olika typer av sökmotoroptimering, indelade i så kallad white hat, gray hat och black hat. Detta är olika angreppssätt där white hat betyder allt som är allmänt accepterat, såsom att optimera sin egen sajt, skriva bra nyheter som andra spontant länkar till och annat som följer Googles riktlinjer för webbplatsansvariga. Black Hat innebär att man på ett eller annat sätt försöker manipulera sig till en bättre placering genom att använda sig av automatiserad mjukvara som skapar inkommande länkar, genom att visa Google en annan sida än vad riktiga besökare ser och liknande. Gray hat är gränslandet mellan white och black hat.

 

Copyright © 2010-2015 RWE Inc. SEO i Stockholm via Saturno.AB.