Sökmotoroptimering Stockholm

Sokmotoroptimering.nu drivs av saturno.ab
Vi tar dig till toppen med exklusiva metoder
Kontakta oss - klicka här
Sökmotoroptimering stockholm

Förtroende - Trust

Förtroende eller trust handlar om att ge sökmotorerna anledning att tolka din webbplats som trovärdig nog att visa upp bland de första sökresultaten. Förtroende är en av de absolut viktigaste sakerna att sträva efter för att uppnå långsiktiga resultat, särskilt inom områden med hög konkurrens.

Vad är Trust Rank?

Till skillnad från GooglePageRank är Trust Rank en osynlig variabel som det har pratats mycket om i sökmotoroptimeringskretsar de senaste åren. TrustRank verkar ha fått en mycket stor betyddelse i sökresultaten och verkar vara den enskilt största och kan i vissa fall till och med överträffa relevans. Eftersom webben är just ett nät så är inkommande och utgående länkar viktiga. Men de faktorer på den egna sajten som kan tänkas påverka Trust Rank är särdeles intressanta eftersom de är lättare att påverka. Ingen utom sökmotorerna själva kan veta vad som egentligen ger förtroende, men nedan listas några troliga faktorer.

Generella saker på sajten

  • Många indexerade sidor - Att sajten har många och unika sidor är inte bara bra eftersom det då finns mer innehåll som besökare kan leta efter utan kan även tänkas ge hela sajten mer förtroende.
  • Stöd för flera språk - Förutom att det ger fler sidor indikerar det att sajten är seriös.
  • Tillgänglig adress - Ifall företagsadressen och telenummer tillgängliga på sajten ger detta ett seriöst intryck.
  • Sekretess-policy
  • Användaravtal
  • Hjälp och/eller vanliga frågor
  • Kontakta oss - En kontaktsida, gärna med utskriven e-postadress och telefonnummer.
  • Om oss
  • SSL-stöd
  • Eget IP - På en dedikerad eller snabb server
  • Utgående länkar - Till pålitliga sidor
  • Sigill - Såsom Hacker Safe, VeriSign, Bizrate etc.
  • Högkvalitativt material - Om sajten är nog att platsa i DMOZ och Infoo är detta en klar fördel.
  • Pålitlig server - Seg och opålitlig server är just det - opålitlig. Google har gått ut offentligt och sagt att de nedvärderar sajter med opålitlig server. Detta är rimligt eftersom det ju inte finns något mer irriterande än att klicka ett sökresultat som sedan aldrig kommer fram.
  • Låg avvisningsfrekvens (bounce rate) - Click-through rates, och om besökare klickar tillbakaknappen direkt så de kommer tillbaka till Google.
  • Bra click through rate - Om en sajt visas i sökresultaten men klickas mindre ofta än sidorna som listas bredvid så indikerar detta att sidan har låg relevans för söktermen i fråga.
  • För web-butiker så lär inte Google checkout skada.

Domän-specifika saker

  • Domänens ålder - Detta är svårt att göra något åt i efterhand men inför en storsatsning kan det vara en bra idé att köpa en äldre domän att bygga sin sajt på.
  • Domänen whois - All data bör vara korrekt och uppdaterad.
  • Domänregistreringens längd - Lång registreringstid kan visa att du är långsiktigt seriös med sajten. Det kostar inte särkilt mycket att betala för ett eller några år extra.

E-post och DNS domänen

  • Allmänna saker som en DNS checker undersöker. abuse@ och postmaster@-adresser och liknande.
  • SPF checking (kanske långsökt)
  • Domain keys (kanske långsökt)
  • Se till att inte finnas i någon spamdatabas. Det finns verktyg för att kontrollera detta.

Saker att undvika att ha på sin sajt

  • Använd inte domains Domains by Proxy eller liknande.
  • Dåliga ämnen - spel och dobbel, vapen, hatsidor, vuxensaker, och sådant som kan fastna i Googles SafeSearch, eller främst att länka till sådana från en sida som inte har den typ av ämne.
  • Byta ämne – Att lägga till innehåll i annat ämne kan skada sidan. Det finns många rapporter om att just detta har hänt på olika forum.
  • Se till att inte köra länkbytesprogram eller liknande på samma server.

 

Faktorer för Off-Page Trust Rank

Här gäller det att skaffa inlänkar från stora och pålitliga websidor. Helst .gov, .edu och liknande. Det lär även vara säkrast att ha en naturlig utveckling av sina länkar. Man skulle dock kunna anta att om man gör en riktigt bra websida så kan man kanske komma undan med även inlänkar av lägre kvalitet eftersom man lättare kan klara en granskning. Det har kommit klagomål på att företag och websidor som är tillräckligt stora och bra kommer undan med mer, eftersom de tillför mer och därmed har sökmotorerna ett motiv att ge dem hög trust och därmed bra resultat i sökningar. Det ska nog mycket till innan tex Volvos websida får en penalty pga köpta länkar.

Rättvist? nej… Bra för de som söker på google? typ.

Värt att notera är att när en av sidorna jag driver hade mycket trafik, över 6000 unika per dag i ungefär ett halvår, så började flera automatiskt genererade sidor att länka till oss. Alltså den typ av sidor som ligger på en domän utan innehåll, med någon slags template som kör adwords och försöker länka relevant. Detta fenomen bör Google vara medvetna om och därmed borde man inte behöva vara orolig för det. Den subdomän som drog mest trafik och skräpiga inlänkar är för övrigt fortfarande den som rankar bäst i allmänhet på den sidan, även om det har börjat klinga av lite.

Det skulle också vara alldeles för enkelt att betala $100 till ett länkbytesnätverk och peka lågkvalitativa länkar till en konkurrent om det skulle sänka deras trust rank alltför mycket.
Senast uppdaterad ( 2010-12-09 01:52 )
 

Copyright © 2010-2015 RWE Inc. SEO i Stockholm via Saturno.AB.